راه هایی برای رهایی از استرس در چند دقیقه

در طول روز به دلیل استرس زمان زیادی را از دست می دهید و معمولا احساس تنش و انقباض در عضلاتتان دارید؛ این علامت آشنای استرس است. اگر استرس دارید لابد می دانید که باید آن را کاهش دهید چرا که بر کارکرد و سلامت تمام اندام ها، قلب و عروق و گسترش بیماری ها تاثیر دارد. اما کنترل استرس در همان لحظه ای که به وجود می آید، کار سختتری است. در این مطلب به شما می آموزیم که دقیقا زمانی که دچار استرس می شوید چه باید بکنید تا آن را از خود دور کنید. در حقیقت در این مطلب برخی راهکارها کوتاه مدت و آنی و برخی دیگر راهکارهایی هستند که هم در زمان استرس و هم بعد از آن می توانید به کار ببندید.

راه هایی برای رهایی از استرس در چند دقیقه

تمرکز و انتخاب مسئله

اگر کار روی سرتان ریخته، روی مسائل خود تمرکز کرده و یکی را برای انجام انتخاب کنید. این ساده ترین و بهترین راه برای کاهش استرس است. شما می توانید از همین امروز شروع کنید. همین حالا. روی یک مسأله در یک زمان مشخص تمرکز کنید. آشفتگی و بی نظمی میز کارتان را مرتب کنید. مسأله که انتخاب شد بر روی آن کار کنید. فقط انجامش دهید.

 

نفس عمیق بکشید

استرس و عصبانیت باعت کوتاه تر و تند شدن تنفس می شود، در صورتی که آرامش با نفس های عمیق و آرام همراه است، پس برای تغییر وضیعیت تنش خود، حالت نفس کشیدن خود را تغییر دهید. یک آه بلند بکشید. حالا تصور کنید که شکم شما مکانی قدرتمند است. در حالی که تمرکز شما روی شکمتان است سعی کنید نفس عمیق بکشید. دم، احساس کنید که شکم و پهلوهایتان باد می شود. بازدم، احساس کنید که شکم و پهلوهای شما جمع می شود. این کار را 10 بار تکرار کنید و هر بار احساس آرامش بیشتری کنید.

 

موقتاً از آن محیط بگریزید

هنگامی که در خود استرس شدیدی احساس می‌کنید، بهتر است به طور فیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی به محیطی رفته که بتوانید فکر خود را از مسایل دغدغه‌آورها کنید. البته منظور این نیست که کاملاً میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد. اگر در ترافیک خیابان گیر کرده باشید، ترک موقعیت مشکل به نظر می‌رسد. در این شرایط می‌توانید با گوش کردن به رادیو و موزیک سعی کنید به یکی از خاطرات روزهای قبل یا برنامه‌های آینده خود فکر کنید. بهتر است اگر صدای سایر اتومبیل‌ها شما را آزار می‌‌‌دهد پنجره‌ها را بالا کشیده و بدانید که با استرس و ناراحتی شما نه ترافیک کم خواهد شد و نه راه شما باز که زودتر به مقصد مورد نظر برسید. پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت‌تر بگذرد.

 

عطر و گیاهان خوشبو، استشمام کنید

آن بخش از مغز که وظیفه‌ی پردازش بوها را دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک است. وقتی شما بویی را که دوست دارید، مثلا یک عطر یا بوی یک گل، استشمام می‌کنید به طور طبیعی نفس عمیق می‌کشید که می‌تواند به کسب آرامش کمک کند. تنها با استشمام اسانس‌ها می‌توانید استرس، اضطراب یا هر ضربه احساسی آنی دیگر را به حداقل برسانید. بوی این گیاهان برای تسکین استرس بسیار مفید هستند:

اسطوخودوس: کاهش استرس روانی

یاسمن: نشاط‌آور و آرامش‌بخش

رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان

نعناع: کاهش خستگی

 

جملات مثبت را تکرار کنید

ما همگی می‌دانیم که قدرت عظیمی در کلمات وجود دارد، پس وقتی با استرس روبه‌رو می‌شوید از مزایای تاکیدات مثبت سود ببرید.

من آرامش را انتخاب می‌کنم.

من ذهنم را از افکار استرس‌زا پاک می‌کنم.

من استرس را از هر سلول بدنم خالی می‌کنم.

تاکیدات مثبت می تواند انرژی بدن را بالا ببرد، جنب و جوش را در شما افزایش دهد و استرس را تخلیه کند.

 

موسیقی گوش کنید

صدای موسیقی را بلند کنید.چندین مطالعه نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی می تواند در کاهش فشار خون، کاهش استرس و تقویت روحیه کمک کند. موسیقی مناسب قدرت تغییر حال شما را دارد. بنابراین دستگاه پخش موسیقی خود را از موسیقی پر کنید و یک فهرست پخش که باعث لبخند شما خواهد شد درست کنید. چه در حال کار یا ورزش کردن. تا زمانیکه صدای آن را به حد انفجار نرسانده اید( برای شنوایی شما بد است) این یک روش ایمن و سالم برای لذت بخش تر کردن روز شماست.

 

 

حرکات کششی انجام دهید

نیاز به این نیست که شلوار یوگا بپوشید یا بدن انعطاف پذیری داشته باشید. فقط چند حرکت ساده این را انجام خواهد داد. بازوهای خود را به بالای سرتان ببرید و کشش دهید. شانه های خودرا چندین بار بالا و پایین ببرید. در حالیکه نیم تنه ی بالایی خود را به سمت یک دیوار فشار  می دهید، پاهای خود را کشش دهید. آرام و آهسته باشید تا حرکتی را بیش از اندازه انجام ندهید. انجام حرکات کششی می تواند در بهبود گردش خون و انعطاف پذیری و آرام کردن عضلاتی که به خاطر استرس سفت می شوند به شما کمک کند.

 

شکرگزار باشید

نقاط مثبت زندگی تان را یادداشت کرده و آن ها را با خود مرور کنید. سعی کنید هر روز یک نکته مثبت از زندگی خود یافته و برای زندگی خود شکرگزار باشید. سجد کردن می تواند انرژی های منفی را از شما دور کرده و آرامش را به شما هدیه دهد. از سجده کردن غافل نشوید و هر بار که دچار استرس می شوید آن را امتحان کنید. حتما قدرت شکرگزاری را خواهید دید و بعد از آن به آرامش وصف نشدنی خواهید رسید.

 

مدیتیشن  انجام دهید

اگر فکر می کنید مدیتیشن انجام یک سری حرکات سخت و در آوردن صداهای عجیب است، کاملا در اشتباهید. انجام هر حرکت یا کار تکراری که موجب آرامش شما شود، می تواند نوعی مدیتیشن باشد مثل: پیاده روی، شنا، نقاشی،  بافندگی و حتی رانندگی. وقتی ذهن شما درگیر کار، روابط دوستانه یا خانوادگی است، بهتر است برای 5 تا 10 دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و اجازه دهید ذهنتان کمی آرام شود. اگر این کار را هر روز انجام دهید ،متوجه خواهید شد که به مرور زمان استرس شما کم می شود.

کد کم چیست؟
کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.
اطلاعات بیشتر


ارسال به دوستان از طریق
مطلب مفيد بود؟


499 | 1396/09/12 | موضوعات روبرو را هم دنبال کنید : تمرکز بیشتر تنفس عمیق درمان استرس موسیقی روانشناسی استرس

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت (از سراسر کشور بدون گرفتن پیش شماره) با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید
ساختمان پزشکان