راه های جالب برای غلبه بر تنبلی بعد از عید!(2)

فصل بهار و بعد از تعطیلات نوروز که می‌شود، بازگشت به کار برای بسیاری از کارمندان و مدیران دشوار است.

راه های جالب برای غلبه بر تنبلی بعد از عید!(2)

قسمت اول این مقاله را ار اینجا بخوانید 

تغییر دکوراسیون

یکی از راه‌های غلبه بر کسالت می‌تواند تغییر دکوراسیون فضای محل کارتان باشد. شما می‌توانید این کار را با تغییر محل میز کار از جای همیشگی انجام دهید. اگر کتاب‌ها و کاغذهای مربوط به کارتان روی میز پخش است، یک کتابخانه کوچک بخرید و وضعیت میز را سازماندهی کند. وجود انبوهی کاغذ روی میز شما را سردرگم و خسته می‌کند.

آنچه حواس شما را از کار پرت می‌کند، از اتاق دور کنید و سعی کنید اتاق‌تان را همیشه تمیز نگهدارید تا رغبت مجدد برای فردایی داشته باشید که می‌خواهید سر کار بیایید. گلدانی گل یا عکس خانواده‌تان را در فضای اتاق کارتان قرار دهید و اگر وضعیت نور اتاق مناسب نیست، پرده‌ها و روشنایی اتاق را کنترل کنید.این کارها سبب می‌شود که انرژی مثبت سمت شما سرازیر شود.

برنامه‌ریزی کنید

چشم‌انداز داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید. شما باید قبل از تعطیلات لیستی داشته باشید که بدانید پس از آمدن به سر کار دقیقا چه کارهایی قرار است انجام دهید و از دوباره‌کاری یا برعکس، فراموش کردن کارها جلوگیری کنید. 

امور کنترلی را به سرپرستان خود بسپارید و تنها بر آنها نظارت داشته باشید. سعی کنید حجم زیادی از کارهای‌تان را به بازه پس از تعطیلات واگذار نکنید و اگر چاره‌ای جز این کار ندارید حداقل در طول تعطیلات خرده وظایفی را از راه دور (تلفنی و ایمیلی) انجام دهید تا حجم عظیمی از وظایف بعد از تعطیلات روی دست شما باد نکند.

همین‌طور برای کارمندان‌تان نیز چشم‌انداز تعریف کنید و اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت در نظر بگیرید تا از احساس پوچی آنها خودداری کنید. به تیم خود کمک کنید اهداف شما در سال جدید را درک کرده و به طور منسجم در راستای رسیدن به آن گام بردارند. اگر مقدور است برای خود و اعضای سازمان‌تان کلاس‌های آموزشی جذاب یا ورزشی ترتیب دهید.

در خود و کارمندان‌تان انگیزش ایجاد کنید

بهتر است برای اینکه حال و هوای بعد از تعطیلات خود را زودتر عوض کنید، در خود و کارمندان‌تان انگیزش ایجاد کنید. می‌توانید مسابقات سازمانی کوچک همراه با جایزه در شرکت خود ایجاد کنید تا کارمندان با اشتیاق بیشتر به محل کار آمده و در این مسابقات و نظرسنجی‌ها شرکت کنند. 

همه چیز بستگی به خودتان دارد. این شما هستید که اول باید در خود انگیزش ایجاد کنید تا آن را به زیردستان‌تان نیز انتقال دهید.همچنین با ترک عادت‌های قدیمی و گام برداشتن به سوی عادت‌های جدید، می‌توانید به فعال‌تر بودن نیز عادت کرده و مدیری پر بارتر برای شرکت خود باشید.

حتی اگر در مقطعی از زندگی خود هستید که انگیزه ندارید، پیدایش عادات جدید می‌تواند به شما کمک کند تا دست‌کم انگیزه کافی برای یافتن فعالیت‌های جدید به دست آورید. در اوقات فراغت‌تان به جای تماشای بیش از حد تلویزیون، ورزش کنید، موسیقی گوش کنید و کتاب بخوانید.

از قبل تعطیلات آماده شوید

شاید سخت باشد اما یکی از راه‌های پیشگیری از کسالت بعد از تعطیلات می‌تواند آماده کردن ذهنی باشد.این برنامه‌ریزی در مورد مواردی مانند برنامه‌ریزی مالی برای خرید هدیه، عیدی دادن و مسافرت از هزینه‌های بی‌رویه و ایجاد مشکلات مالی بعدی جلوگیری و استرس‌های بعد از تعطیلات در موارد مالی را از شما دور می‌کند. 

همچنین بهتر است در طول تعطیلات طولانی از تماشای زیاد تلویزیون، خواندن کتاب و روزنامه و خلاصه تعطیلات بدون فعالیت بدنی پرهیز کنید.

اگرچه برای تعطیلات طولانی نباید به فکر انجام همه وظایف عقب افتاده بود اما بهتر است گاهی هم به فکر کار بود مانند تماس با همکاران یا انجام مقدار کمی کار برای اینکه ارتباط‌تان با کار قطع نشود. 

در نهایت اینکه اگر با برگشت به محل کار، خستگی و فرسودگی کلافه‌تان کرد، نگران نشوید. معمولا این مشکل گذراست و علائم آن پس از چند هفته و با بازگشت به کار فروکش می‌کند.


ارسال به دوستان از طریق
مطلب مفيد بود؟


614 | 1395/01/15 | موضوعات روبرو را هم دنبال کنید : بی‌نظمی

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت (از سراسر کشور بدون گرفتن پیش شماره) با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید
ساختمان پزشکان