7عادت روزانه که هورمونها را مختل میکنند!

هورمون‌ها در تنظیم کارکرد اندام‌های مختلف بدن نقش حیاتی ایفا می‌کنند. این فرستنده‌های شیمیایی از غدد درون‌ریز ترشح می‌شوند و به طور مستقیم در سوخت‌و‌ساز، رشد و عملکردهای جنسی شرکت دارند، اما گاهی برخی عادات ناصحیح به برهم خوردن تعادلات هورمونی می‌انجامد و زمینه‌ ابتلا به بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند.

7عادت روزانه که هورمونها را مختل میکنند!
در ادامه به تعدادی از این عادات رایج که به ضرر سلامت تمام می‌شود، اشاره خواهیم کرد.


اختلالات خواب

اختلالات خواب، موجب افزایش احتمال بروز اختلالات هورمونی می‌شود. مطالعات نشان داده است ارتباط نزدیکی میان چرخه خواب و ترشح برخی هورمون‌های حیاتی وجود دارد، بویژه در زنان. عدم تعادل هورمونی ناشی از اختلالات خواب روی خلق‌و‌خو، سطح قند خون و وزن بدن تأثیر می‌گذارد.

حذف غیراصولی چربی‌ها

یکی از بدترین اشتباهاتی که افراد در رژیم‌های لاغری مرتکب می‌شوند، حذف تمامی منابع چربی‌ از سبد غذایی روزانه‌ است. چربی‌های مفید نظیر اسیدهای چرب امگا 3 در کنترل فرآیندهای التهابی نقش دارند و موجب تنظیم هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون می‌شوند. چربی‌های مفید در ماهی‌های چرب، آووکادو، روغن زیتون، مغزها و دانه‌ها شماری از منابع چربی‌های مفید هستند. محدود کردن غیراصولی چربی‌ها نه‌تنها موجب افزایش احتمال چاقی می‌شود، بلکه در زنان با پیامدهایی از قبیل قاعدگی‌ نامنظم و تشکیل کیست نیز همراه خواهد بود.

کم‌تحرکی

کم‌تحرکی ازجمله علل شایع عدم تعادل هورمونی است. دانشمندان ورزش را محرک ترشح اندورفین می‌دانند. یک ماده شیمیایی که در مغز ترشح می‌شود و احساس تندرستی و انرژی ایجاد می‌کند. ورزش همچنین در کنترل هورمون‌های جنسی و تنظیم تمایلات جنسی مؤثر است.

مصرف بی‌رویه مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده به‌رغم طعم دلچسبی که دارند، حاوی مقادیر بالایی افزودنی‌های شیمیایی هستند. مصرف بیش از حد این دسته از مواد غذایی در طولانی‌مدت، موجب عدم تعادل هورمونی، اختلالات سوخت‌وساز و حتی سرطان می‌شود. مواد غذایی فرآوری شده همچنین با افزایش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس در ارتباط است.

مصرف بی‌رویه ضدعفونی‌کننده‌های دست

مصرف بی‌رویه ضدعفونی‌کننده‌های دست موجب برهم ریختن تعادل بین باکتری‌های مفید و غیرمفید می‌شود و در نتیجه، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برخی ترکیبات سازنده این ضدعفونی‌کننده‌ها بویژه تریکلوزان موجب برهم خوردن سطح استروژن می‌شود و روی هورمون‌های تیروئید نیز بی‌تأثیر نیست.

ورزش بیش از حد

همان‌طور که کم‌تحرکی به سلامت آسیب می‌زند، فعالیت جسمی بیش از حد نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد. ورزش بیش از حد و انجام بی‌رویه تمرینات پرفشار، موجب افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود و در بلندمدت روی چرخه قاعدگی زنان و باروری اختلال ایجاد خواهد کرد.

مصرف غذاهای کنسروی

غذاهای کنسروی حاوی نوعی ماده شیمیایی موسوم به بیسفِنول اِی یا ‌‌BPA هستند که با طیفی از عدم تعادلات هورمونی و بیماری‌ها در ارتباط است. همچنین این قبیل غذاهای حاضری حاوی مقادیر بالای نگهدارنده‌ها هستند که در صورت مصرف بیش از حد به سلامت آسیب می‌زنند.


منبع سلامت نیوز


ارسال به دوستان از طریق

884 | 1396/02/01 | موضوعات روبرو را هم دنبال کنید : هورمون

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت (از سراسر کشور بدون گرفتن پیش شماره) با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید
جدیدترین های امروز
ساختمان پزشکان
دکتر ابوالفضل احیایی
;