علبه بر افزایش وزن بعد از ترک سیگار

بیشتر افرادی که تصمیم می گیرند سیگار را ترک کنند، از افزایش وزن بیم دارند. درواقع برخی افراد سیگار می‌کشند تا وزن کم کنند. نتیجه بررسی های اخیر نشان می دهد 53 درصد افراد سیگاری پس از ترک سیگار دچار اضافه وزن می شوند. 8 درصد افراد در سال اول ترک کردن 4 تا 7 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند.

علبه بر افزایش وزن بعد از ترک سیگار
همچنین محققان دریافتند، افرادی که نگران اضافه وزن هستند، کمتر به ترک سیگار فکر می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید راهکارهایی وجود دارد که با اتخاذ آن ها می توانید در کنار ترک سیگار، وزنتان را نیز کنترل کنید.

ترک سیگار مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید. 12 ساعت پس از ترک سیگار، سطح مونواکسید کربن درخون به حد طبیعی می رسد، درعرض دو هفته عمل گردش خون و عملکرد ریه بهبود پیدا می‌کند و طی یک هفته خطر بروز بیماری قلبی به نصف آنچه هنگام سیگار کشیدن بود، کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه به راهکارهایی برای غلبه بر افزایش وزن اشاره می شود:

کنترل حجم وعده غذایی
مصرف سیگار پرزچشایی را ضعیف می‌کند و حس بویایی را ازبین می‌برد. پس از ترک و بازگشت حس چشایی، برای فرد غذا طعم جدیدی پیدا خواهد کرد و کنترل حجم غذای مصرفی کمی سخت می‌شود. اما درصورت انتخاب درست بزرگ بودن پرس غذا لزوماً به معنی بالا بودن کالری نیست.
به‌عنوان‌مثال 3 و نیم فنجان ذرت بوداده، 140 کالری دارد، درحالی‌که 11 عدد چیپس، دارای 160 کالری است. برای ناهار دو فنجان سبزی برگدار که 30 کالری دارد، کمی روغن‌زیتون، سرکه بالزامیک همراه با پروتئین بدون چربی و مقدار کمی پا ستا، یا پیاز، گوجه‌فرنگی، قارچ ، فلفل دلمه‌ای (هرکدام یک‌ چهارم پیمانه) را درکمی روغن‌ زیتون و سیر تفت دهید و با نصف پیمانه برنج قهوه‌ای و پروتئین بدون چربی میل کنید. پروتئین می‌تواند متشکل از نصف پیمانه لوبیا سفید، میگو یا مرغ تکه شده باشد.

انتخاب تنقلات سالم

پس از ترک کردن سیگار، افراد به ریزه ‌خواری روی می آورند و در واقع این عادت را جایگزین عادت سیگار کشیدن می کنند. اما در این شرایط احتمال مصرف تنقلات غیرسالم و پرکالری بیشتر می شود. بنابراین خوراکی هایی مثل سبزی‌های کم‌کالری و سرشار از آب مانند خیار را جایگزین کنید. هرفنجان خیار 16 کالری،ترب 19 کالری، گوجه ‌فرنگی گیلاسی، کلم برو کلی و کرفس 30 کالری دارد. برای مشغول نگه‌داشتن دست ودهان ، میوه تازه و مرکبات را که نیاز به پوست کندن دارد، به برنامه خود اضافه کنید.

مصرف غذاهای سالم

سیگار اشتها را کور می‌کند و ترک آن اشتها را افزایش می دهد. خوشبختانه برخی انواع مواد غذایی هم می‌تواند این تاثیر را خنثی کند. به‌عنوان‌ مثال چربی‌های مفید مانند مغز میوه ، تخمه ، زیتون و آواکادو احساس سیری ایجاد می کند و تخلیه معده را کندترمی‌کند. بنابراین روغن نارگیل وکره مغزها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

به‌ طورطبیعی سوخت‌ وساز بدن را بالا ببرید

سیگار کشیدن کمی سوخت ‌وساز بدن را بالا می‌برد بنابراین هنگامی که آن را ترک می کنید باید میزان سوخت‌وساز بدن را به حداکثر برسانید.این روش ها می تواند شامل، افزایش آب مصرفی، چای سبز، افزودن انواع ادویه مانند زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه ، سیر و پوست مرکبات به غذاباشد.

فعالیت خود را بیشتر کنید

علاوه بر سوزاندن کالری ، ورزش نیز هوس سیگارکشیدن شما را برطرف می کند. ورزشی را انتخاب کنید که ضربان قلب را افزایش می دهد.

12 روش ساده و عالی برای ترک سیگار


منبع سلامت نیوز


ارسال به دوستان از طریق

96 | 1395/10/19 | موضوعات روبرو را هم دنبال کنید : ترک سیگار

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت (از سراسر کشور بدون گرفتن پیش شماره) با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید
جدیدترین های امروز
ساختمان پزشکان