چرا بعد از ورزش دچار درد عضلانی می شویم؟!

تا به حال برای اکثر ما پیش آمده که بعد از شروع یک فعالیت جدید بدنی و یا در طول تمرینات سخت ورزشی احساس درد در عضلات کنیم.

چرا بعد از ورزش دچار درد عضلانی می شویم؟!

درد عضلانی بعد از ورزش صرف نظر از سطح تناسب اندام، هر کسی را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. این نوع سفتی و درد عضلات طبیعی بوده و دوام چندانی ندارد.

درد عضلات بعد از فعالیت بدنی زمانی رخ می دهد که شما اقدام به یک فعالیت جدید ورزشی می کنید، نوع ورزش خود را تغییر می دهید و یا مدت زمان فعالیت فیزیکی را زیاد می کنید. این روند منجر به آسیب میکروسکوپی به فیبرهای عضلانی و در نتیجه درد و سفتی عضلات می شود.

درد عضلانی ناشی از ورزش حتی برای کسانی که سالهاست ورزش می کنند نیز ایجاد می شود. خبر خوب این است که درد به تدریج با گسترش دامنه حرکات ورزشی کاهش می یابد.

کدام فعالیت ها باعث سفتی و درد عضلات می شوند؟

هر فعالیتی که منجر به انقباض عضلات شود، درد تولید می کند. نمونه هایی از انقباضات عضلانی غیر عادی شامل بالا و پایین رفتن از پله، دویدن، کاهش وزن و فشار یو پی است.

مدت زمان درد عضلانی چقدر است؟

این درد معمولا 3 تا 5 روز طول می کشد. درد می تواند از طیف خفیف تا متوسط و شدید متغیر باشد. درد عضلانی معمولا یکی دو روز بعد از ورزش رخ می دهد. البته این نوع درد نباید با آسیب های احتمالی ورزش مانند رگ به رگ شدن یا آسیب های دیگر اشتباه گرفته شود.

چطور می توان درد را کاهش داد؟

هیچ درمان صد در صد موثری برای کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش وجود ندارد با این حال استفاده از کیسه های یخ، ماساژ، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و یا آسپرین، به همراه استراحت می تواند تا حدی تسکین دهنده باشد. اگر درد ناتوان کننده باشد، یا تورم سنگین ایجاد شده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

راهکارهای پیشگیرانه

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این درد، شروع آرام و تدریجی هر نوع فعالیت جدید ورزشی است. اجازه دهید عضلاتتان برای شروع ورزش جدید با حرکات منطبق شوند.

گرم کردن بدن قبل از ورزش برای کاهش این دردها موثر است. ورزش کردن با عضلات گرم شانس آسیب را نیز کاهش می دهد.

حرکات کششی قبل یا بعد از ورزش نیز به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند.

آیا می توان با وجود درد عضلانی باز هم ورزش کرد؟

اگر درد باعث می شود سخت ورزش کنید، بهتر است از انجام فعالیت خودداری کنید و حداقل برای چند روز در حالت استراحت باشید.
لینک مرتبط: عضله سازی سالم چگونه است؟! + چند حرکت ورزشی کارساز


منبع سلامت نیوز


ارسال به دوستان از طریق

983 | 1395/09/10 | موضوعات روبرو را هم دنبال کنید : گرفتگی عضله گرفتگی عضلانی

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت (از سراسر کشور بدون گرفتن پیش شماره) با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید
جدیدترین های امروز
ساختمان پزشکان