۲۲ نکته که نشان می‌دهد احتمالا اشتباه می‌خوابید-قسمت اول

بدن و ذهن شما به شدت به خواب برای تنظیم درست عملکردشان نیازمندند. در این میان نکات به ظاهر کوچکی وجود دارند که می‌توانند روند خواب شما را با اختلال مواجه کنند.

۲۲ نکته که نشان می‌دهد احتمالا اشتباه می‌خوابید-قسمت اول

بدن و ذهن شما به شدت به خواب برای تنظیم درست عملکردشان نیازمندند. در این میان نکات به ظاهر کوچکی وجود دارند که می‌توانند روند خواب شما را با اختلال مواجه کنند.
همیشه یک لباس خواب ثابت به تن می‌کنید
لباس شما اهمیت بسیاری دارد، حتی وقتی خواب هستید. به گفته راج داسگوپتا، مدیر آکادمی طب خواب آمریکا و استاد رشته پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، درجه حرارت بدن تاثیر به‌سزایی بر کیفیت خواب شما دارد. این بدان معناست که خیلی گرم یا خیلی سرد بودن می‌تواند خواب شبانه را از شما دریغ کند.
در حالت بدی می‌خوابید
اگر با هر سختی که شده دمر می‌خوابید، چون شنیده‌اید دمر خوابیدن از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند، ممکن است با پف زیر چشم مواجه شوید. وضعیت خواب شما تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت خواب‌تان دارد. اما برخی از شرایط نیازمند خوابیدن در یک حالت مشخص هستند که ممکن است چندان طبیعی به نظر نرسند، اما به خواب راحت‌تر شما کمک خواهند کرد.
ظرف‌های استفاده شده و کثیف را روی پاتختی رها می‌کنید
همه ما در رختخوابمان چیزهایی خورده‌ایم، اما نمی‌دانیم که باقی‌مانده مواد غذایی برایمان مشکل‌ساز خواهد شد. حشرات موذی از جمله سوسک‌ها جذب کوچک‌ترین ذرات مواد غذایی می‌شوند. بنابراین، اگر به طور مداوم در کنار تخت‌تان یک کاسه ذرت بوداده یا ته مانده یک نوشیدنی دارید، ممکن است در طول شب مهمان ناخوانده داشته باشید.
تلفن برای شما حکم «لالایی» را دارد
شاید فکر کنید اگر قبل از خواب کندی کراش بازی کنید یا در شبکه‌های اجتماعی بچرخید، پلک‌تان خسته شده و راحت‌تر به خواب خواهید رفت. اما این امر دقیقا برعکس عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که نور ناشی از وسایل الکترونیکی مانند تلفن، تبلت و لپ‌تاپ باعث انتشار کورتیزول در بدن شده و از انتشار ملاتونین جلوگیری می‌کند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافتند افرادی که قبل از خواب کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند، در مقایسه با کسانی که کتاب واقعی می‌خوانند، کمتر ملاتونین ترشح می‌کنند.
با لنزهای تماسی می‌خوابید
اگر لنز چشم شما برای خوابیدن مناسب نیست، باید آن را قبل از خواب در بیاورید. استفاده مداوم از لنز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت و درد چشم، حساسیت به نور، زخم شدن قرنیه و حتی از دست دادن بینایی را افزایش دهد.
هیچ وقت بالش‌تان را عوض نمی‌کنید
بالش مملو از پلی استر است و گرد و غبار زیادی را در خود جای می‌دهد که می‌تواند در طول سال وزن بالش را به دو برابر برسانند. از این رو، توصیه می‌شود بالش را به طور منظم در ماشین لباسشویی بیندازید و هر دو سال یک بار آن را تعویض کنید.
برای خوابیدن برنامه‌ای ندارید
خوابیدن در طول روز پنج‌شنبه یا جمعه احساس خوبی دارد، اما می‌تواند بقیه روزهای هفته را خراب کند. چون ممکن است روز یک‌شنبه بی‌خوابی بکشید و در سایر روزهای هفته دچار کم‌خوابی شوید. به این ترتیب، کل هفته را در طی یک چرخه باطل سپری خواهید کرد.
با تلفن همراهتان به خواب می‌روید
اگر نمی‌توانید شب‌ها از تلفن همراهتان دل بکنید، باید بیشتر تلاش کنید. تلفن همراه از صندلی توالت هم آلوده‌تر است و گرد و غبار و باکتری‌های بیشتری در خود دارد. لازم به ذکر نیست که ارسال پیام‌های متنی یا تماس تلفنی در اواسط شب می‌تواند شما را از خواب بی‌خواب کند.
برای خوابیدن به قرص خواب نیاز دارید (بدون تجویز پزشک)
مصرف خودسرانه قرص خواب یک اشتباه بزرگ است؛ چون اگر پس از مصرف آن به اندازه کافی نخوابید، خیلی کسل و بی‌حال بیدار خواهید شد. همچنین ممکن است در طولانی مدت منجر به بی‌خوابی شما شود. این امر می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد. مصرف قرص خواب به افرادی که مشکلات تنفسی یا آپنه خواب دارند، توصیه نمی‌شود. چون این قرص‌ها باعث کاهش سرعت تنفس می‌شوند.
اتاق‌تان به اندازه کافی تاریک نیست
ریتم شبانه‌روزی انسان تا حدی زیادی تحت تاثیر روشنایی و تاریکی قرار دارد، به طوری که حتی کوچک‌ترین باریکه نور نیز می‌تواند شما را از خواب بی‌خواب کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام پرده‌ها را کشیده‌اید. همچنین بهتر است از یک لامپ کم‌وات برای اتاق خواب استفاده کنید.
با آرایش می‌خوابید
تمیز نکردن آرایش قبل از خواب نه تنها بالش‌تان را لک می‌کند، بلکه عوارض زیادی برای پوست صورت به همراه دارد. خوابیدن با آرایش می‌تواند منافذ پوست را بسته و غدد چربی را مختل کند.
منبع: webmd

۵ حقیقت مهم درباره خواب دیدن


ارسال به دوستان از طریق

241 | 1395/07/25 | موضوعات روبرو را هم دنبال کنید : خواب درست webmd مشکلات خواب اختلالات خواب خواب

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت (از سراسر کشور بدون گرفتن پیش شماره) با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید
جدیدترین های امروز
ساختمان پزشکان